tisdag 10 februari 2009

Ålder är ett ganska meningslöst begrepp.



Varför är vi idag så insnöade på ålder?
I den och den åldern ska du ha presterat si och så mycket... när du är över 70 kan du lika gärna dö...???

0-2 månader står det på en liten bebis tröja jag tar fram ut garderoben... Lägger tillbaka den..
kanske när lillan är runt 5-6 månader så passar den.
Statistiken säger att tröjan ska passa när mitt barn är runt 0-3 mån men har man som jag fött två barn på 2 kg och ca 43cm så har den åldern inget med mina barns klädstorlek att göra.

En 15årig flicka blir med barn i Sverige. Hur ska hon klara detta otroliga ansvar att ta hand om en liten när hon själv inte är mer än ett barn.?
Samma år väntar en annan 15årig flicka sitt 4e barn med sin man i ett helt annat land,
Där är inte åldern aktuell utan hon är nu fru och förväntas att ta ansvar för hem och barn.
Att vara mor är ingen ålder...
Det är något du växer till tillsammans med att ditt barn blir större.

Ett litet barn kan ha levt 1000 liv
Medan en gammal man sitter och funderar vars hans liv tog vägen.

Två människor möts på vägen,
En ung flicka i trasiga kläder, utslängd vid 9års ålder, Som tar dagen som den kommer, finner mat och husrum när chansen finns att få.
Som dagligen måste värja sig från världens alla slag och sparkar.
och en man i medelåldern, klädd i senaste modet, Utbildning betald i de finste skolor och en trygg plats i faderns bolag.

Dom tittar på varandra... När en bomb exploderar och hela deras exictens vänds upp och ner.
ekonomin kraschar och landet hamnar i krig.
Säg mig då.. Vem klarar sig bäst när allt vänts upp och ner?
Vem överlever? Har åldern någon betydelse?
Eller har erfarenheterna gjort ung gammal och gammal barn på nytt?

Man lär så länge man lever sägs det....

Oj struliga tankegångar blev den när vi närmar oss midnatt..
Allt jag egentligen ville ha sagt var... vem är det som säger att bara för att du är ett visst antal år ska du beté dig därefter.
Är det inte ens livserfarenheter som skapar våran ålder.
Jag är 23, vissa dagar vill jag krypa upp i någons famn och vara 2, andra dagar känner jag mig som 80.
Vissa dar känns det som om jag upplevt alldelles för många saker på så få år, och ibland känns det som om jag bara skrapat på ytan av livet...

13 kommentarer:

Charlotte sa...

Så sant!
Vem säger att en person med 95 år, har upplevt mer än en som är 25 år?
Troligen helt olika saker, men kanske inte lika känslomässiga.

Visst, man lär sej så länge man lever (i viss mån iaf) ;-) Men är åldern egentligen så viktigt?!

Jo jag tror det, allra helst här i Sverige, det ser man i tidningarna, nyheterna: 22-åringen, 63-åringen osv..

Kram

Fiviva sa...

Ja antingen är det 22 åringen eller så är det yrket... lastbilschauffören, sjuksköterskan osv.

Johanna Dolk sa...

Tack för titten! Vilken jättefin tatuering du har gjort! Jag ska göra min sons handavtryck. Vad roligt att kunna få den gjord av någon du känner.

Anonym sa...

Jaaa, visst var hon en sötning, det är hon fortfarande! Säger den "opartiske" mamman! *skratt*

Anonym sa...

Kikar tillbaka och lägger till dej på favoriter =) Alltid kul med nya bloggar att följa!
Ha en fin kväll!

Vida sa...

Vilket underbart inlägg fyllt med klokhet och tänkvärdheter.. det här borde alla läsa för det är så lätt att hänga upp sig på ålder på ett sätt eller annat..

/Vida

Fiviva sa...

inteutanmindotter: eller hur:0) vi alla har ju världens sötaste kottar.

Mezzie: Det får du jätte gärna göra ska titta in till dig med när jag får en lugn stund på kvällarna.

Vida: tack så jätte mycke.. Nu blev jag glad.. På kvällarna bubblar alla konstiga funderingar upp.
Antingen ligger man kvar i sängen vaken och grubblar eller så går man och skriver av sig så man får det ur systemet.:0)
detta inlägg kom från en endaste kommentar.
Du är bara 23..
Och jag tog absolut inte illa vid av kommentaren utan den fick mig bara att tänka på att det är en kommentar man får höra i alla åldrar. du är bara 5, 10,20 46 osv
Om den nu passar till alla åldrar är då åldern relevant?.

Fiviva sa...

Johanna: missade visst dig där..
Tack så mycke. jag är så nöjd att äntligen få göra den färdigt.
(om den nu är färdig *ler*)
Vilken häftig idé med handavtrycken det har jag nog aldrig hört talas om eller sett förut.
Det tycker jag verkligen att du ska göra.

Elina sa...

Håller absolut med dig, vi identifieras utifrån ålder eller yrke även om man inte är ett yrke idag på samma sätt som förut. Då var man lärarinna, läkare, pilot och idag jobbar man som lärare, läkare etc...

När någon frågar efter min ålder måste jag alltid tänka efter för när jag svarar utan betänketid svarar jag alltid fel :P

Fiviva sa...

Elina: ja för dig som fyller så sent på året så måste det bli ännu mer komplicerat.
Du fyllde 23 för två månader sen när jag fyller 24 om två månader men vi är födda samma år.

Anonym sa...

Läste på ett forum där någon sade: "jag dömer alltid hunden efter ägaren", varvid en hel hög aggressiva svar tillkom. "hur kan du tycka så?", undrade folk. "En kan väl vara bra bara för att ägaren ser skum ut". Jo, men i 99 fall av 100 är ens instinktiva fördomar besannade. Sätt yrke och ålder i ett sammanhang och du har en bild nära verkligheten i de allra flesta fall.
Det är omöjligt, och därmed meningslöst, att beskriva världen om man ska se folk som individer och inte dela upp folk i kategorier.

Anonym sa...

Du har naturligtvis rätt i det du säger, men det är viktigt att inte blanda ihop "orsak till..." med "indikation på..." Ett visst yrke i kombination med en viss ålder är kanske inte i sig orsaker till ett visst beteende som en indikation på just detta, dvs vad man med stor sannolikhet kan vänta sig. Vi har fördomar av en anledning och under en betydande del av vår utveckling har det varit en överlevnadsmekanism. (Lika viktigt är att inte dra för stor växlar på det resonemanget heller, och exempelvis rättfärdiga rasism eller kvinnoförtryck; fördomar baserade på idioti är fortfarande just idiotiska).

Anonym sa...

Hej här är jag :)
mycket intressant inlägg, och jag kan säga att du är inte ensam, är själv sån. Har blivit sån på sista tiden orkar inte med något vill inte göra något..Håller på att plugga nu under tiden jag är ledig bara för att jag behöver betygen men också för att det ger mig några timmar om dagen för mig själv, det hjälper tro mig....Det är okej att inte orka med vardagen, vem säger att man måste vara en martha stewart morsa? ta dan som den kommer, gå ut och var bara med dig själv ett tag tro mig man mår bättre....