söndag 21 mars 2010

Vår, vårkänslor och lite mer ljus i tillvaron.


Äntligen är solen här, det droppar från taket och ungarna dra in mängder med grus i hallen,
Och det känns faktiskt som om livet blir lite lättar nu när solen återvänt.
(kommer snart klaga på att det är för varmt) :0)
Bloggen har legat på is av div anledning, mycke för att vi varit väldigt sjuka de senaste månaderna, förkylningar, och hosta och feber till och från.
Sen tär det på orken, när man hela tiden går runt och är lite halvkrasslig så räcker inte riktigt orken till.
Men nu har jag fått höra av en del att dom gärna vill att jag uppdaterar bloggen so here it comes.

Jag har äntligen kommit in på svetsutbildningen, som vissa tidigare läst så har det varit lite kämpigt att få den platsen.
Och det gör mig riktigt glad.
Men det innebär även nya bekymmer,
I tis får jag beskedet att jag blivit antagen och måste komma in och skriva på beslutet på tors.
För i morgon gäller det, första dagen. :0)
Kommer in och skriver på pappret.

Jag; okey, men när börjar jag på måndag då?
Tawanda min arb förmedlare: Det vet jak inte.
Jag: det vore bra att veta så man kan komma i tid första dagen *ler* sen behöver jag veta tider för dagis.
T: jak kan rinka och kolla.
Han ringer och kommer tillbaka.
T: Dy borjar kl 8
Jag: Och slutar?
T: Det vet jak inte det kan val dy pråta med dom po måndak?
Jag: Jag måste veta när jag börjar och slutar, jag kan inte bara checka in barnen på dagis och säga "du jag hämtar dem någon gång på eftermiddagen".
T: Dy kanske kan åka dit och pråta med dem?

Jag verkligen älskar seriösa arbetsförmedlare, Suck
Men men, jag har iallafall fått en månads provutbildning sen ska dom avgöra om jag är kapabel till att bli svetsare, (Det lär ju hänt om jag hade haft snopp) mest troligt inte.
Så en månad har jag på mig att bevisa att jag duger.
Men de stora problemen kom när jag åkte dit för att prata med ansvariga lärare.
Övriga dar börjar jag kl 7.
Vilket betyder att jag kommer inte kunna komma i tid någon dag alls.
Bussarna från domsjö går 6.00 eller 6.45, barnens dagis öppnar kl 06.15
Bussen tar 22 min till stan sen ytterligare ca 10 min från stan till utbildningslokalen.
mao det skiter sig.
Andra problemet som dök upp, hur i helskotta gör jag de dagar dagis har halvdag?
Det känns som om det är mycke som måste redas ut innan jag börjar i morgon.

Men samtidigt, blir detta ett problem för dem och att det innebär att jag inte kan fortsätta så måste jag även inse att det är ingen större skillnad från mot nu,
Jag står bara still igen där jag är idag, och jag kan bara arbeta mig uppåt från den punkten jag befinner mig på idag.
Och visst hade det underlättat OTROLIGT att ha körtkort just nu. och visst hade det varit underbart om barnen hade haft en pappa som kunde ha hjälpt till så de slapp gå så långa dar på dagis jämt.
Men situationen ser ut som den gör.
Förhoppningsvis är vi ett steg närmare en ljusare tillvaro.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Emma! Grattis till svetsarlinjen, hade tänkt att ringa i helgen men har legat sjuk och nu tror jag tom. att jag fått en släng öroninfektion också om jag har otur. ser att det blir lite knep och knåp att få ihop tiderna, men jag tror att dom på svetsarlinjen hjälper dig att få ihop detta. inget att oroa sig över finns viljan och intresset tar du igen det lilla som du alternativt missar på mogonen och em då dagis har halvdag :) lycka till imorgon, du kan alltid ringa på kaffet, jag ska bara ligga i sängen och snora. kramar från frida

Anonym sa...

Hej!
Vilket härligt inlägg att läsa!
Lite problem men det låter som om du tar det positivt ändå=)
Du vet att jag gärna hjälper om det är något jag kan?!
Kram från Rose-Marie

Fiviva sa...

(Hej Frida,) har tänkt på dig lite nu och då. mår du bra?
jag ska försöka hinna med att ringa en sväng, men jag tror det blir på kvällstid om jag inte hunnit däcka innan jag kommer ihåg vad jag lovat.
annars kan väl du kasta iväg ett smsa i morgon kväll och påminna denna förvirrade lilla småbarnsmamman *ler*
Krya på dig

(Rose-marie) Kan man göra något annat än sikta in sig på det positiva, har varit så mycke negativt så länge nu dags för lite ändring.
Och tack för erbjudandet.