fredag 21 augusti 2009

Är det verkligen barnen vi ser i första hand?


Fick nyligen höra att socialstyrelsen fokuserar på barnets rätt till sina föräldrar och inte tvärt om, något som låter jätte bra och underbart i TEORIN.
Verkligheten ser dock helt annorlunda ut.

En förälder har umgängesrätt till sitt barn men barnet i fråga har inte umgängesrätt till sin förälder, är det då att se till barnets bästa?

Den föräldrar som inte har barnet boende hos sig kan försvinna i två år men ändå komma tillbaka och kräva umgängesrätt fast tex barnen inte känner föräldern för der är hennes eller hans rätt till umgänge.
Den förälder som inte har vårdnaden kan flytta precis var som helst i landet/världen utan någon som helst skyldighet att finnas för sitt barns umgängesrätt.
Mao barnen är skyldig föräldern umgängesrätt medan föräldern inte alls är skyldig sina barn rätten att få umgås med föräldern.

Jag kanske är dum som kämpar för mina barns rätt till båda föräldrarna,
Att få växa upp med både en mamma och en pappa även om föräldrarna inte lever tillsammans.
Det är alldeles för lätt att producera ett barn för att sen avsäga sig sitt ansvar för det liv man skapat.

Det hade varit mycke enklare att leva mitt liv helt solo med barnen, utan att behöva lägga energi ork på något som borde vara en självklarhet.
Kan något som så många män och kvinnor dagligen kämpar för att få vara delaktiga i vara så lätt att prioritera bort?
För mig är det oförstårligt.

Jag tror alla parter kommer ångra sig bittert en dag om jag slutar med mina enträgna försök och bara låter saker rinna ut i sanden.
Men det är samtidigt omöjligt att förtränga när man hör det dagliga lilla pappamantrat i örat.
Och det svider i mammahjärtat att jag inte kan ge dem vad de vill ha.

Inga bortförklaringar, Jag VET att du kan bättre än så här.
Jag har sett det tidigare.

13 kommentarer:

angelica sa...

ja du visst e det märkligt... så har min stora son haft det sen han var liten!!!
så förbannad man blir pappa försvinner kommer igen o lovar o lovar o så försvinenr han igen!
nu e det 3 månader sen dom ens pratade med varann!!!!!

förbannade karl svin

Anonym sa...

Det borde vara tvärtom!

Tur dina barn har just DIG som mamma!

Kram Fideli

Elisabeth sa...

jag undrar bara helt enkelt hur man fungerar som människa då man faktiskt fysiskt och psykiskt ens klarar av att INTE priortera ens eget kött och blod???? världen är redan så fruktansvärt kall, hård och orättvis -men när det är en situation, ett LIV man faktiskt KAN påverka själv, varför gör man då ett så fruktansvärt felaktigt val..? Är det verkligen inte självklart för alla som går på denna jord med ett hjärta i kroppen..?!?!?!???

Henrik sa...

Sen är det mycket skitsnack!
Emma VET varför jag inte varit i närheten av barnen denna veckan..
Berätta hela sanningen är du snäll!!
Jag är trött på dina anklagelser och att du hänger ut mig som en dålig far på nätet!!
Sluta med det är du snäll!!
Sanningen är den att jag är arbetslös och tog på mig att renovera en bil åt en vän så jag ska få några pengar för att överleva själv! Jag är hellre med barnen än att ligga under en gammal bil och skruva! Vissa människor förstår tydligen inte det så där har ni sanningen!
Jag inte lika väl som någon annan leva på luft och vatten!!

PAPPAN

Fiviva sa...

Det här inlägget handlar inte om dig i det stora hela henrik utan barns rätt till sina föräldrar i allmänhet.
Jag skriver inte att du är en usel far utan uppmanar dig att du kan bättre.
"Denna" vecka har du varit och skruvat ja.. den här veckan var en vecka på 6 månader.
Det finns inget ont allt i detta inlägg jämte mot dig bara en sorg att umgänget mellan dig och barnen är påväg att rinna iväg.
Jag vill att du tar dig i kragen och börjar prioritera annorlunda.
Alla dina projekt finns kvar, barnen växer äckligt snabbt.

Det står inget om dig här utan mina känslor jämte mot situationen.
vakna upp och börja inse vad som faktiskt är viktigt i livet.

Mia sa...

Ville bara säga att jag gillar ditt sätt att skriva, intressant blogg..
Mvh Mia

Allt om inget. sa...

Bra stå på dig,barnen behöver båda föräldrarna. Hoppas att de kan funka bra och att ni hittar ett sätt att lösa situationen.

jocke83a sa...

Det ligger väldigt, väldigt mycket i det du säger. Umgängesrätten borde ligga hos barnen.

Lisa Christensen sa...

Tack för ett bra inlägg! Håller verkligen med dig! Jag förstår inte hur vissa kan välja bort sina barn. Min far gjorde det med mig och jag kommer alltid att få leva med den vetskapen även om jag idag har läkt och kommit över det.
Kram

Henningsson sa...

................när kommer nästa inlägg i bloggen?

Fiviva sa...

Författaren lyser med sin frånvaro pga sjukdom..
:0(

Henningsson sa...

Nähä, det gör du väl inte? Du har ju skrivit en kommentar idag så alldeles frånvarande är du inte! ;)
Krya på dig Emma och hoppas att du fortfarande har kvar snytpapper!? (är det slut så får vi fixa det på något sätt) ;)

jessica sa...

kikar in, såg din adress på FL