onsdag 4 mars 2009

Jag önskar att jag hade lite mer tid för skapande..

Jag har alltid varit pysslig av mig även om det handlar om nål och tråd eller ett stycke trä.
Jag har alltid haft svårt att sitta still utan att låta händerna skapa något.
Men efter man har fått barn har det tyvärr bara ebbat ur..
Jag vet att när barnen har blivit lite större och inte behöver konstant uppmärksamhet så kommer också tiden att få vara kreativ tillbaka.
Men det är svårt att vänta.
Det blir något halv arbete där och något påbörjat där....
Nu för några dagar sen så kom tanken på att börja sy upp och sälja prematurkläder.
Jag vet själv när man letade att det var dåligt utbud och priserna var hiskeliga..
En body ca 200. en overoll ca 600.
För så ofantligt mycke pengar för så lite tyg och så ska det inte behöva vara när dom ändå vuxit ur kläderna på ca en månad.

Men tills dess så tänkte jag bjuda på lite skapelser jag åstadkommit "before my kids" de vill säga.
som det flesta underligt nog har lyckats hamna hos min mor av någon konstig anledning :0P




















Tavla i korsstygn jag gjort åt vincent.
Var för snål för att köpa mönstret så tavlan kom till under en hel del
svärande och många tittar genom ett förstoringsglas på en bild i en tidning.
Men bra blev det :0)
---------------------------------------------------------------------------






















Mitt barkgravade renskinn gjord under många timmars blod svett och tårar.
Renskinnet är först avhårat, sen lagd i barklag för att mjukgöras, senare ska skinnet bearbetas.
Hädelse enligt min lärare men här har jag hängt upp ett jätte fint mjukt skinn i en träram gjort på grenar jag hittat i skogen uppspänd med grissenor som luktade allt annat än viol ;0)
Kan stolt säga att det finns inte ett enda matreal i tavlan som är konstgjort.
------------------------------------------------------------------------------






















På skinnet har jag målat med med ett naturligt färgpulver.
Ett medicin hjul i runor.
Där de 4 elementen eld, luf,t jord och vatten står i centrum.
----------------------------------------------------------------






















Mitt får skinn.
Också handgarvat.
----------------------------------------------------






















För att låta lite skogstokig så fick stenarna själv välja vad det ville bli.
Bestämmer oftast inte på förhand vad motivet ska bli, utan det får växa fram.
---------------------------------------------------------------------------------






















Detta var tanken att bli ett nålhus, ett ihåligt rör kvinnorna på medeltiden hade runt halsen eller runt livet att förvara sina ben nålar i.
Jag var på lagom roligt humör den dagen så mitt nål hus blev ett uthus.
Taket är avtagbart.
------------------------------------------------------------------------------------------






















När jag gjorde nålhuset så kom tanken på att gömma grejor.
Hur många gånger har jag inte tänkt tanken att ha en hemlig bok i min heliga bokhylla som jag kan gömma mina privata allra heligast småsaker i.
Så föddes min bok.
---------------------------------------------------------------------------------------






















Locket är som sagt avtagbart och den är urborrad ned till botten.
Har även bränt in medicin hjulet i denna.
-------------------------------------------------------------------------------------------























Alla dessa felbrända dvdskivor som antingen ligger och skräpar överallt eller blir slängda.
Jag sparade en hög länge med tanke på att något användbart borde man kunna göra av dessa.
kartong en limpistol och vola!!
en discotavla hahaha
----------------------------------------------------------------------------------------






















Detta var mina kläder jag sydde åt mig själv dagen jag gick ut
första året på gymnasiet.
(konst och form tro det eller ej)
Efter den dagen blev de liggades till dom reinkarnerades
till en mjukisorm åt min son.
Ormen fick aldrig några ögon iom att han vid den tiden åt
på allt som gick in i hans lilla mun.
-----------------------------------------------------------------------------

9 kommentarer:

Charlotte sa...

Ja, nåde dej om du plockar ner skinnet från min vägg och tar dasset,boken och stenarna!!!!

De gör sej så bra hemma hos mej:-D

Anonym sa...

Tack för titten i min blogg, kikar genast tillbaka! =)
Guu va duktig du är...gillade cd-skivorna :P

Fiviva sa...

tack så mycke.
Gäller att hitta användning för sitt skräp hehe

Zarah sa...

V och T har ju en väldig tur som har en så pysslig mamma, de kommer garanterat inte sakna sysselsättning under sin uppväxt! :) Kanske inte riktigt den kreativitet du drömmer om, men det är åtminstone något att sätta fingrarna i!

Charlotte sa...

Meeen jag då? Jag kan ju iaf lära ungarna baka å fixa god mat om inte annat, det borde ju vara värt en hel del väl?? :-)

Vida sa...

Självklart får du länka.

Vilken konstnärlig ådra och vilket tålamod kan jag inte låta bli att tänka.. fantastiskt fina de som har samiska symboler.

Ha det gott!

Vida

Anonym sa...

wow, jag är verkligen imponerad av din konstnärliga ådra. Du är verkligen ett praktexemplar på att vara händig. Renskinnet fick mig verkligen att tappa hakan. Det var verkligen jättefint. Verkligen häftigt =)
Önskar jag kunde vara så händig någon gång =P

Fiviva sa...

Vida: tack så mycke.
Använder samerna runor i dagsläget med?
Har aldrig reflekterat över det.
Man associerar ju oftast runor med medeltid.
Kanske det var mina samiska förfäder som spökade och påverkade mig :0)

Anna-Maria. Tack så jätte mycke. nog har du en konstnärlig ådra du med.
Jag såg nog hur fint din pojkes rum blev.

Fiviva sa...

Zarah: Nä att sakna att göra lär dom inte ha.
Lär väl snarare vara en moder som försöker engagera dom i något nytt projekt dagligen.