lördag 28 mars 2009

varför all denna TRAGISKA jämförelse??


Föräldragrupper, mammor på stan, all denna jämförelse om vem som lagt ut mest pengar på den senaste skötväskan.
Klubben för inbördesbeundran för dom som har samma dyra vagn.
Små barnen som ställs ut som små modeller i dom senaste dyra märkeskläderna som är vansinnig dyra om man tänker på hur kort tid man använder dem.
Råkar man då ha en gammal ryggsäck och inte bryr sig så mycke om utseende och märke utan bryr sig om den praktiska funktionen blir man utskrattad.
fick frågan vad har du för vagn då?
jag svarade. Den har 4 hjul och rullar framåt.



varför denna hysteri?
Fick även frågan av en bekant som väntade sitt första barn med mig.
"vad ska du ha för märke på ditt barn? vi ska ha tummen åt vårat"
Vadå märke på mitt barn??
Jo jag har en gucci barn.. eller ett tommy hilfiger barn..
(jag med tanke på att jag inte ens vet hur man stavar märkerna så kanske ni märker att jag inte bryr mig så mycke.
Men varför har alla saker som är runt om barnet idag blivit så mycke viktigare än barnet i säg?
Har jag ett sämre barn och ett dummare barn för att jag inte väljer att klä mitt barn i de senaste modet och som åker i den dyraste vagnen?
Kanske bara är jag som stör mig på detta??
Oftast så struntar jag att bry mig alls men när det dyker upp såna dumma frågor så kan jag inte låta bli att ifrågasätta.

3 kommentarer:

Lisa Christensen sa...

Usch, bara jag läser det där minns jag hur trist det kan vara i Sverige med märkeskonkurrensen. Här är man helt befriad från sånt. Just det där med vagnar verkar vara ungefär som med bilar; man ska ha den snyggaste och dyraste modellen.

akajos sa...

Ju mindre onödiga saker man konsumerar, desto stoltare ska man vara! tycker moi...

Fiviva sa...

Bekväm blir man ju det går nog inte att frångå.
Det dyker alltid upp nya saker som man inte förstod hur man klarade sig utan tidigare.
Men att drunkna i matriella ting och glömma vad som egentligen är väsentligt än vansinne.