söndag 12 april 2009

Idag är jag Irriterad...

Och har skrivit en insändare till den lokala tidningen om hur man blir bemött inom vården..



Sjukvården blir allt sämre.!

Vi har gått igenom en hel del när våra barn föddes och har fått både bra och dålig hjälp genom åren. Men det senaste året tycker jag att sjukvården har gått allt mer utför. Man blir misstrodd och behandlad som en hispig förälder.

Min dotter föddes med trånga tårkanaler vilken gör att ögat varar sig, detta växer oftast bort efter ett tag. I min dotters fall så blev det bara värre allt eftersom månaderna gick. Vi har varit i kontakt med bvc och vc och fått samma svar: tvätta! När hon blivit 6 månader börjar varet krypa allt längre ner i kinden och gjorde hela området runt ögat blått. Vi tar kontakt med vc igen och får även där svaret "-tvätta."

Området runt ögat och varet i blir allt värre under natten så vi åker in till akuten, får penicilin och ögonsalva.

Det är hemskt att detta ska fortgå i ett halv år utan att man kan få någon hjälp. Ögat bli bättre en tid men förvärras igen. Vi tar kontakt med läkare igen och får beskedet att hon troligtvis måste sövas och opereras efter hon fyllt ett om inte åkomman försvunnit.

Några veckor efter penecilinintaget börjar hennes underliv rodna och blir allt värre. Hela underlivet ser ut som ett stort exem. Jag försöker behandla själv med tvätt och luftning, Salva och potatismjöl. Allt utan lindring.

Jag ber min make att fara och köpa kotisonsalva och höra sig för med personelen på apoteket vad dessa tror iom att jag är osäker om det är svamp eller ej.
Väl där tycker apoteket att det låter som svamp och ger honom pevaryl.
När jag väl fått hem salvan så ser jag att det står: Används ej på små barn om inte läkare ordinerat.

Försäkerhets skull ringer jag sjukvårdupplysningen för att höra vad dom tror. Om det är svamp kan jag då börja behndla min dotter? Jag känner inte att jag vill börja exprimentera på en 7 månaders bebis utan direktion.

Jag beskriver min dottern problem för telefonisten på sjukvårdsrådgivningen och får svaret: byt blöjsort. Jag försöker förklara att jag mycke väl vet hur en rodnad stjärt ser ut och dessutom är inte stjärten angripen alls utan allt är cetrerat runt underlivet. Och försöker igen förklara min dottes åkomma. Hon avbryter mig med en samtalston som är mycket spydig. ”-Byt blöjsort och återkom i morgon om det inte skett någon ändring”

Jag blev fruktansvärt upprörd över att bli behandlad som en ung ,hispig mamma som är orolig över sitt barns rodnande stjärt” Man ringer inte sjukvårdupplysningen och sitter i en väntkö i över 40 min över en sådan sak. Allt jag ville var att få råd, Om det nu låter som svamp kan jag då börja behandla?

Maken och jag hade missuppfattat vem som skulle ringa så han ringde sjukvårdupplysningen från garaget i stan bara en stund efter mig.
Han får en jäkla utskällning av tanten över att hans fru redan har ringt. ”-Och att ni får ta och byta blöjor innan ni ringer hit!!!” Medelar telefonisten surt.
Min make blir förbannad av det otrevliga bemötandet och frågar om man måste fara upp till akuten och visa fram flickans nakna kropp i luckan för att få någon hjälp.
”-Ja då får ni vänta skrockar hon lett ”och avslutar samtalet. Min man Kom hem och hämtade vår dotter och åkte upp till akuten av principsak.
Han fick inte komma in men blev lovad att bli ringd av distriktsköterskan Morgonen efter.
På eftermiddagen blir vi uppringd och får komma till vc.

Mycket riktigt har dottern svamp, troligen tillkommit pga penicilinet.

Jag blir ledsen, upprörd och arg över att behöva bli misstrodd och bli behandlad som en mindre vetande människa när jag söker hjälp. Vi söker hjälp av en anledning, och vi rådfrågar för att få hjälp. Jag tror många små problem kan lätt avstyras med hjälp av att dom inom vården lyssnar och ta personen i fråga på allvar innan de utveckas till mycke större problem som i vissa fall inte alls går att åtgärda.

Vården finns för att hjälpa, Behandla oss inte som mindre vetande okunniga för att vi söker er hjälp.

//En less och irriterad förälder.


7 kommentarer:

Zarah sa...

Man kunde ju tro att de skulle engagera sig lite mer när det gäller ett litet barn! Vissa människor ska inte jobba inom vården, det är helt klart. Och även om det hade varit så att du var en "hispig mamma" så är det knappast ett önskvärt bemötande. Då behöver man lugnande och förståelse. Och om det nu som i det här fallet inte alls är en hispig mor, utan ett barn som behöver medicin/omvårdnad är det ju helt oacceptabelt att snäsa av det sådär! Hoppas det ordnar sig med ögat så hon inte måste gå igenom en operation! Kram

Anna-Maria sa...

Fan vilket bra brev.. Jag håller med dig sjukvården är verkligen helt absurd många gånger... Själv var jag uppe med lillgrabben på sjukhuset då han var sjuk och jättesnorig, och han rosslade som bara den när han andades, även när han hostade kom stora slemklumpar... Vad får man för svar från läkaren? det är inte så farligt skölj näsan så går det över..ursäkta? skölj näsan men han rosslar ju som bara den och hostar slem.. ja men det går säkert över om 1 vecka eller 2...Nä sjukvården har definitivt gått ner sig..Det var ett väldigt bra inlägg du skrev..Många ska fasiken inte ens få jobba på sjukhus..

Lisa Christensen sa...

Usch, vad otrevliga och inkompetenta vissa är. Tur att ni iaf vet vad det är nu. Hoppas att hon snart är bättre!

Otroligt söt påskkärring i förra inlägget förresten! :)

Syster Yster sa...

Jag tycker det borde finnas en bättre fungerande instans just för hispiga föräldrar. Om jag vore nybliven förälder skulle jag också vara nervös för lite rodnad eller rosslighet. Men det är ju verkligen ingenting man skall belasta akutsjukvården med, på bekostnad av riktigt sjuka barn.

Nej det är verkligen skamligt att sjukvårdsupplysningen fungerar så dåligt, eftersom tanken är att just osäkra, nervösa personer där ska få goda råd och slippa belasta sjukvården i onödan...

Charlotte sa...

Syster Yster!
Det är som du säger Skamligt att sjukvårdsupplysningen inte hjälper till när det behövs för både vana OCH hispiga föräldrar!

Men samtidigt tror jag dock att en 2-3 barnförälder ser skillnad på en rodnad och svamp, man behöver inte vara hispig för att vilja få rätt behandling...
I vissa fall kan man ju få "fel" behandling så att man kanske förvärrar alltihop...i onödan!

Jävligt onödigt på en liten bebis, kan ju absolut inte vara bra för en sån liten en att ta penicillinkur efter den andra!

Sen var det bemötandet från sjukvårdspersonal till patienten som var enormt undermåligt!
Synd och skam!

sassa sa...

hej hej , hur har eran påsk varit?

Kram

Amanda sa...

Bra skrivet! Jag tar själv studenten som undersköterska nu i Juni och vet att det är väldigt mycket mer i vården än vad folk ser utifrån men såhär får det inte gå till !! Man ska känna sig respektabelt bemött när man vill få hjälp! Som att röda utslag på barn som använder blöjor alltid måste vara blöjorna ?! Man vet väl hur blöjeksem ser ut !!?