lördag 18 april 2009

Idag blev min dotter inlagd på sjukhuset.


Hon har fått RS-viruset.
Hon har varit förkyld och haft svårt att andas Nu de senaste dagarna har det blivit mycket värre,hon verkligen väser när hon andas.
Henrik ringde akuten och fick komma in kl 11 i morse.
Där blev dom sittande till kl 18 då ett rum blev ledigt uppe på barnavdelningen.
Hon får adrenalin och medicin en gång i timmen.
Jag själv är förkyld och har feber och jag mår jätte dåligt att jag inte kan vara där hos henne.
Även om jag vet att hon är i goda händer hos min man och personalen på sjukhuset.

Det som gav mig det största chocken idag var hennes viktuppgång.
Timea föddes tillväxthämmad i v 37. 2175g och 43cm.
Vid 5 månader vägdes hon på bvc: 6410g.
Mindre än sina jämnåriga men följde sin kurva bra. dom beslutade att hon behöver inte kollas förrän vid 8 månader.
Hon blir 8månader den 25 april.
Sjukhuset ville ha en vikt och får fram 6850g.
Jag trodde jag skulle börja gråta.
barn ska gå upp 100g i veckan.
Min dotter har gått upp 100g i månaden.

Hon äter bra och är pigg och alert men jag anklagar ändå mig själv.
Varför har jag inte uppmärksammat att hon nästan stått still i vikten?
Jag som tyckte att hon växte så bra.
Varför har inte bvc varit med noga när dom vet att hon föddes så liten.??
Just nu är det en massa varför och jag drar mig verkligen för att gå och
lägga mig i mitt tomma sovrum utan min man och min dotter.

Tackar gudarna för att det kommer att komma in en glad liten gosse i morgon och skrika "-vakna mamma!!!"
Och sen klättra över mig smidig som en valross och sticka in sina små kalla fötter under mitt täcke.

6 kommentarer:

Charlotte sa...

Det kommer att gå så bra ska du se gumman min:-)
Det med vikten blir nog uppmärksammat nu om inte annat...

Ja vem anklagar inte sej själv????
Hon är ju en pigg å glad liten tjej ju....

V.B/ mor

angelica sa...

åhh kära du kramar om o hoppas att ni blir bättre snart

det där med vikten e ja tveksam till alltså, för så mycket i veckan har aldrig någonsin mina små gått upp, så ta det bara lungt!

hon e ju som sagt pigg o glad, min zakk väger 11500 typ trots sina 2 år, medans en vänninas dotter 1½ år väger 16gk o är 90 cm lång!
det ör ju så individuellt på barn, så man ska nog inte lyssna för mycket!!!!

massa massa kramar...........

Lisa Christensen sa...

Jag hoppas att Timea snart blir bättre! Vilken otur att hon skulle få rs-viruset också. När det gäller det där med vikt är det oerhört svårt att se om de går upp tycker jag. Jag har trott att Julie har gått upp ordentligt och sedan har hon gått upp mindre än jag räknat med. Sist vi vägde henne vägde hon nästan 7 kg (vid 9 mån, men 7 mån om man korrigerar). Jag har tänkt att de kanske går upp mindre när de blir mer rörliga. Julie springer runt i gåstol osv. Men jag hoppas verkligen att Timeas vikt blir bättre övervakad nu, speciellt som hon föddes tillväxthämmad!
Krya på er!!
Styrkekramar från oss på Seychellerna!

Fiviva sa...

Mor:Jag hoppas allt bli bra och lugnt nu en tid framöver.
Och att dom snart får komma hem.

Angelica:Jo jag vet att jag kanske förstorar det. men vincent föddes ju så liten och han drog iväg i raketfart. Nog för att man kanske inte kan jämföra prematur och tillväxthämmade.
Han är 2½år idag och väger 16kg och är 96cm.

Lisa: jag hoppas verkligen att hon blir det nu.
Jag tycker det har tagits för lätt på hela tiden. men vincent blev vi kollade mycke mycke oftare.
Jag vet inte varför jag tog så illa åt mig för att hon inte har gått upp särskilt mycke.
Men man kan ju inte låta bli att jämför som förälder även fast det är två olika barn och två olika starter på livet.

Lina sa...

Vilka fina namn du har på dina barn:) De är så söta oxå:)

Det här med RS-viruset är jag livrädda att Leja skall få.
Så jag kan bara tänka mig hur jobbigt du har det.
Det är hemskt att man inte kan skydda sina barn från allt hur man än gör.

Fiviva sa...

Lina: tack.
Det är en otäcksjukdom.