torsdag 28 maj 2009

Mer ost?


Kom och tänka på en episod från när vi var små.
Vi har alltid varit rätt frispråkiga i vår familj, vi har alltid kunnat prata om allt med våran mor, inget har någonsin varit tabu.

En förmiddag så sitter vi och fikar med grannarna.
Min syster (då ca 9 år) sitter och tittar fundersamt på sin ostmacka
och utbrister:
"-Mamma vad är flens ost?"
Mor tappar hakan och min mjölk sprutar ur munnen följt av ett asgarv.
Min mor försöker pedagogiskt förklara för min syster inför grannarna medan vi andra vrider oss i skratt.
Min mor avslutade samtalet genom att skämtsamt erbjuda grannfrun pålägg på sin nybredda macka.
"-Ost?" :0)

Jag älskar barn uppriktiga ärlighet och nyfikenhet.
Men lär så länge man lever sägs det.

En annan rolig episod var när vi var på stan med min granne och hennes dotter.
Min grannes dotter har en hjärnskada så även om hon var lite äldre än nio år så var hon fortfarande yngre.
Vi står inne i en porslins affär när hon utbrister:
"-MAMMA MAMMA EN ZIGENARE. TITTA MAMMA EN ZIGENARE, VARFÖR ÄR HON PÅSKKÄRRING NU FÖR?"
Mamman hyschar och ser ut att vilja sjunka genom jorden.
Det var inte en zigenare som kom in genom dörren utan en muslimsk kvinna :0)



En till historia har jag på lager och det var jag som fick skämmas för min tanklöshet denna gång.

Innan jag fick barn så var jag ibland barnvakt åt min mors väninnas dotter,
Hon föddes prematur och vägde mindre är 500g när hon kom till livet och tyvärr medförde det vissa skador men gulligare och envisare unge får man leta efter.

Vi var i lekparken och hade varit där någon timme när jag började bli less och försökte locka hem henne.
"-Kom nu , vi åker hem och bakar negerbollar.
Hon tvärstannar mitt i ett språng till gungorna och vänder sig och tittar på mig "fullifan" i blicken.
"-NEGER NEGER NEGER" skriker hon springandes runt hela lekparken.
Jag får många och åter många ogillande blickar från småbarnsföräldrarna där.
Nog visste den lilla damen att jag sa ett förbjudet ord alltid.
Jag tar tag i henne och säger högt.
"-Förlåt jag sa fel chokladbollar heter det."
"-NEGER!" får jag till svar följt av ett fnitter.

Sen tittar hon allvarligt på mig.
Tar min hand och säger.
"-okey då är vi överens" kom nu Emma nu går vi.
Plötsligen är det lilla trollet förbytt till en lillgammal liten tant :0)

Som sagt ungar är underbara om än lite pinsamma ibland.
Väntar med spänning på mina barns bravader.

9 kommentarer:

Charlotte sa...

Hahaha, härligt att du har minnet kvar Emma :-) Hade alldeles glömt bort det med osten...*ASG*
Det vart ju ..hmm...lite pinsamt som sagt var :-)

Tack för roliga minnen!

Allt om inget. sa...

hahaha stackars mamma din som gatt förklara inför alla som satt där....tur att man kan skratta åt det nu i efterhand...RIKTIGT roligt var det,jag har varit med om en liknande händelse ang negerbollar....berättar en annan gång.

Zarah sa...

Haha, ja det är bara att vänta och se vad de ska hitta på för något! ;)

Nathalie gjorde sitt första riktigt hyss idag. Hon klippte av sig håret! Tro om man fick en chock när man kommer hem från jobbet halv elva på kvällen, och hon stoppar ut huvudet genom dörren för att säga godnatt... med halva huvudet snaggat! Hahaha... som tur är hade jag ju väntat mig att hon någon gång skulle sätta saxen i det. Det gör väl i stort sett alla barn. Men inte riktigt än. :P Så imorgon blir det till att försöka jämna ut det hela. Blir nog en liten pojkflicka av alltihop!

Charlotte sa...

Zarah!

Nämen Lilla Natti!! Åhhh hennes änglahår!!
Tur det växer ut igen!

MMMM de är såååå goa de små liven , inte sant?!
Bar hon inte får för sej nån natt att klippa i ditt långa hår:-p

Zarah sa...

Ja, det sved lite i hjärtat när jag klippte bort resterande lockar idag. Men som sagt, de växer ju tillbaka.

Jadu, klipper hon mitt hår blir det vatten och skorpor och utegångsförbud tills hon är 35! ;)

Camilla sa...

Hej! Och tack för kommentaren på bloggen. Jag fick precis som din vän också ta bort ena äggledaren. Läkaren sa ändå att chanserna att bli gravid igen är goda, så det känns ju bra. Idag mår jag rätt bra, så det känns som att jag är på väg åt rätt håll. Men inte är det roligt att inte kunna vara mamma fullt ut.
Har förstått att du numera är ensamstående mamma och jag hoppas att det ändå går bra för dig och att du ser ljust på framtiden. Ha det så bra! Kram

Fiviva sa...

Mor:Men roligt hade vi. :0)

Allt om inget: Ja den historien vill jag här. Denna eviga debatt om negerbollar vs chokladbollar svårt att ställa om sig när man sagt en sak hela livet.

Zarah: aj fan. Men det växer ju ut igen, sen så dör man inte av att vara utan hår bevisligen *fniss*

Camilla: Min vän fick nyss en liten pojke utan problem så visst går det att bli gravid igen med bara en.
Jobbade ni på en liten kotte eller var det en miss i arbetet :o)

Kristina Birkesten sa...

Emma!
Härligt och modigt att du bjuder så mycket på dig själv!

Kramar!
Kristina

Fiviva sa...

tackar. Måste visa att det finns mer än en sida av mig. har inte alltid varit en tvåbarnsmor in action, :0)