onsdag 14 januari 2009

Köp en prostituerad i julklapp åt barnen.


Barbie vs bratz. Det har alltid pratats om hur hemsk barbie är och vilka ideal det sänder barnen som leker med dem, Men jag har aldrig reagerat så på en dock förrän jag såg bratzdockan.
Tycker det är rent osmakligt att en sån här docka kan säljas till barn och att föräldrarna verkligen vill köpa denna produkt.
Alla dockor har gigantiska översminkade ögon, stora botox läppar och en obefintlig näsa, för att inte tala om kläderna, Det ser helt enkelt ut som om en porrstjärna eller ett gatluder har stått modell för denna docka.
Det finns även små bratzbebisar i blöja, även dom är översminkade med obefintlig näsa.
För att inte glömma alla fina namn som dockorna fått.
Alla har vi varit små och klätt ut oss i mammas smink och kläder, alla har vi drömt om att få växa upp och bli som mamma.
Men aldrig har jag sagt som barn. Jag ska klä mig sexigt.

Tänk dig ett blont axel långt hår, en kort kort rosa kjol, höga stövlar samt en rosa jacka med pälskrage.
Visst, det är en vanlig syn på många människor nu för tiden.
Tänk dig nu det på en 3årig flicka.
Det var vad jag såg i vårat köpcentrum härom veckan. En liten minikopia av sin mor gåendes hand i hand, säkert jätte stolt över sina fina vuxna kläder.
Mina ögon höll på ramla ut.
När ska barn få vara barn? Ska barnen behöva bry sig om hur det ser ut redan vid 3 års ålder?

Jag är inte ett dugg förvånad över att sexdebuten kryper lägre och lägre ner i åldern.
I dag är det inte ovanligt att se en 10åring gå på stan med sina kompisar fullsminkad i högklackade stövlar.
Varför ska vi ha så bråttom med att växa upp? alla åldrar har sin charm.
Jag tror även det gör små killarna lite förvirrad. Vad ger det för signaler? en omogen flicka iklädd rollen som en mogen ungkvinna.
Nu är min dotter ännu bara 5 månader så jag vet inte hur jag kommer reagera när det blir hennes tur att gå igenom detta helvete som puberteten innebär.
Men det var inte alls länge sen jag själv var tonåring.
Hur alla dessa virriga tankar kan komma från en bratz docka vet jag inte, jag vet bara att det fyller mig med avsmak för allt den representerar.
Och det är inte självkänsla.

19 kommentarer:

Zarah sa...

Ja, nog hade jag hunnit gå i skolan bra många år innan jag började bekymr mig över vilka kläder jag hade på mig. Mjukisbyxor var ju det bästa som fanns. ;)
Visst kan jag tycka det är kul när Nathalie ser lite vuxen ut i sina kläder, men då menar jag inte luderkläder, utan kanske ett par tuffa jeans och en fin skjorta. Men det är väl för att hon instisterar på att bo i långkalsonger och tröja 24/7! :P

Zarah sa...

Kan inte skriva ordentligt ser jag... men det får vi leva med :P

Fiviva sa...

Precis visst finns det kläder barnen kan se större ut i och vara fina i men man behöver ju inte gå till överdrift.

Zarah sa...

Nej, precis. När man är barn ska kläder vara funktionella, och om de är fina är det ju bara bra. Men minikjolar och högklackat är inte funtionella eller praktiska på något sätt!

Charlotte sa...

En sak är väl om sina småttingar klär ut sej hemma och så, men vilken 3-4 åring tänker: jag ska klä mej sexigt så pojkarna ska gilla mej???
Isf måste man nog ta ett rejält snack med föräldrarna!!! Eller??!!??

Veronica sa...

Jag tror att vi lägger ner energi på fel saker när det kommer till våra småtjejer. Vi har så lätt att bli upprörda över dockor som, enligt dig, ser ut som prostituerade och vi har lätt att förfasas över tonåringarnas sätt att göra uppror, uttrycka sig genom att tänja lite på gränserna för vad som är "bra" kläder och "bra" uppförande.

Istället skulle jag vilja lägga energin på småpojkarna =) Våra små killar som mer eller mindre uppfostras till att förstå att de är lite starkare, lite tuffare, lite bättre än tjejerna. Vilket leder till dagens samhälle. Vi får tonårskillar som skriker "Hora" till tjejerna i skolan för att de har kortkorta kjolar och en urringad top på sig. Dessa killar behöver verkligen stärkas i sin självkänsla och våga stå upp för att tjejerna får klä sig hur de vill utan att betraktas som en prostituerad eller hora! Hon får t.o.m supa sig full och ha sex med vem hon vill utan att bli kallad madrass. När ska vi förstå att tjejer också får "ta för sig", de får också synas och tänja på gränserna för att hitta sig själv och vem de är.

Bratz förbereder både våra flickor och pojkar inför vuxenlivet. Kläderna ser ut så där idag. De är inte mer sexiga idag utan de korta twiggykjolarna på 50-talet var precis lika utmanande då.

Man kan vara snygg, bry sig om sitt utseende, gilla utmanande kläder, högklackade skor, smink OCH ha hjärna! ;) Det ena utesluter inte det andra. Och våra småtjejer håller på att öva sig för fullt - genom att leka med Bratz, klä ut sig med mammas kläder och titta på High school musical *s* Sen är det vår uppgift att lära dem BALANS och pumpa in gott SJÄLVFÖRTROENDE i dem så att de alltid förstår sitt värde, oavsett prestationm förutfattade meningar eller förlegade fördomar.

// Veronica

Fiviva sa...

veronica- absolut så gäller samma sak dom unga och små pojkarna.
Dom sätts också in i en steriotyp roll ända från födseln.
Men i huvudsak så är det föräldrarna att hjälpa till och forma sina små till bra människor.
Man har och kommer nog alltid tyvärr att göra stora skillnader på flickor och pojkar. och jag skulle tro att även du gör det utan att tänka på det.

Jag såg en riktigt intressant undersökning en gång på tv där dom klädde ett späd barn i först rosa overoll, människorna som träffade barnet gullade med dej vyssade och var mjuk i rösten.
Samma barn kläddes sen i blå kläder. då var det andra ord som användes. barnet höjdes upp i luften, busades med och sa vilken stor och stark kille du kommer bli osv.
Tyvärr så sätter vi in dom i fack redan från början utan att tänka på det. Dom blir formade av tv samhället och människor. så jag tycker det är vår uppgift att försöka reducera saker vi tycker är fel.
Jag kan ju inte ge min dotter en sån docka och se säga att jag tycker att det är fel att hon klär sig så.
Det passar sig inte för en 5 åring att se ut som en 20åring.
Ja jag lyckas väl svamla bort det här nu.. sit samma. :0)

Veronica sa...

Intressant diskussion.

Men frågan är väl egentligen Varför du tycker att det är fel att en tjej klär sig i stövlar, kjol, rosa ryschpysch och vilja ha nagellack? Spelar det någon roll? Helt seriöst så undrar jag om det verkligen spelar någon roll om lilltjejen tycker om att klä sig så eller om det på något sätt skulle vara bättre (och du är en bättre mamma ) om hon har snickarbyxor och gummistövlar?

Det är ju våra fördommar om hur en FIN flicka ska klä sig som kommer fram här. En liten 3-årig flicka vet inte vad sexig är. Hon vet inte vad prostituerad är. Hon blir formade av oss. och om vi är så rädda för det annorlunda och det som sticker ut så kommer dessa tjejer att känna sig som små värdelösa trasdockor som inte har något "riktigt eller rätt" värde i samhällets ögon pga av sina kläder.

Nej, fram för mångsidigheten. Lyssna på barnen. Ge dem både träpinnar och bratzdockor. Ge dem mjuka nallar och hee-man gubbar. Låt killarna få känna sig störst, bäst och starkast genom att titta på spiderman och låt tjejrna få känna sig störst, bäst och starkast genom att härma mamma som dansar genom lägenheten i högklackade stövlar på fötterna och skurtrasan i andra handen.

Och precis tvärt om.

Vise versa.

Låt killen ha nagellack och glitterrosa tröjor om han vill ha det. Låt tjejen brottas ute på skolgården om hon tycker det är roligt.

Men sätt inte in dem i roller - det är nog svårt att hitta sig själv ändå. Lägg energin på att pumpa in god energi, styrka och jävla anamma i kidsen.

Nu låter det som att jag kritiserar dig och ditt tänk - men det gör jag inte. jag bara ser det från ett annat håll. Ditt och mitt tänk tillsammans kommer att göra att våra barn blir starka, självständiga individer som vågar stå upp för sig själv och de svagaste i samhället.

Hoppas fler kastar sig in i disussionen. Skulle vara roligt att höra hur alla mammor och pappor ser på det här med stereotypa leksaker och hur vi uppfostrar våra barn.

Charlotte sa...

Tror att ni båda menar samma sak, men förklarar det lite olika!
När Fredrik var liten så fick han ärva en massa kläder av sina kusiner (han var den enda pojken en lång tid)

Han fastnade för en långärmad tröja som var rosarandig, såklart att han skulle få ha den på sej, inget snack...Han älskade verkligen den tröjan, tills hans kompisar tyckte han hade en "tjejtröja" på sej. (5-6 år var han)

Efter det så vägrade han att ha den på sej nåt mer, trots mina försök att säga, att han inte ska bry sej om vad andra tycker, men utan resultat.

Han fick även en dockvagn och en docka när Emma föddes, likaså He-man-gubbar, så nog tycker jag att jag har försökt "uppfostra" honom med en rättvis syn på både tjej och killgrejor.
Och tvärtom med mina tjejer när de växte upp, de fick likaså använda mejslar, hammare, såg, knivar...mm.mm.

Vad som är så synd i det hela är att andra barn retar då de barn som då vill leka med typiska tjej/killgrejor..
Sen har vi ju de killar som ser upp till sina fäder....hur många pappor har tex nagellack på sej?! (Bara som ett exempel nu utan att kritisera)

Tror aldrig att det kommer att hända inom en snar framtid att vi kan kalla oss jämnställda med männen, oavsett hur mycket vi kvinnor försöker...tyvärr!!!
( Huvudsaken att vi får lika lön för lika arbete, då har vi kommit NOG långt)

Zarah sa...

Självklart ska alla barn få göra det de vill göra, vi ska inte forma dem, annat än med riktlinjer för vad som är rätt och fel. Släpper vi lös våra 3-åringar utan regler så låser jag dörren och slänger nyckeln. Det är nog illa ställt med barnuppfostran som det är idag. Men när det gäller saker som vad de tycker om, där det finns alternativ ska de givetvis få välja själva. Jag kan dock tycka att en liten 3-åring borde hitta andra kvalitéer hos sin mamma att efterapa än hennes korta kjolar och urringning. Min dotter brukar ibland titta på mig när jag sminkar mig, och frågade bland de första gånger om hon också kunde få, men jag gav det enkla svaret att när du blir stor får du också göra så.

Nog är det bättre att låta barnen känna sig bekväma som de är, för smink är trots allt en fåfänga. Vi försöker se bättre ut än vi gör för att vi inte tror att vi duger annars. Hon accepterade det svaret, och konstaterar nu varje gång jag sminkar mig att "när hon blir stor, då ska hon också måla ögonen". Samma sak med att köra bil, jobba och så vidare. Hon vill göra alla de sakerna, men hon får lära sig att hon är för liten för vissa saker.

Diskussionen om de utmanande kläderna handlar inte om könsroller från min sida. Hade jag haft en son skulle jag inte ta på honom ett par tanga-kallingar heller! Alla får klä sig som de vill, jag förespråkar inget annat. Det vet alla som känner mig att jag knappast hållit mig till några normer och regler under tonåren och framåt.

Man kan önska att alla får göra som de vill, rättvisa och jämlikhet, men fullständig frihet är omöjlig att uppnå. För min frihet kommer att krocka med någon annans, det enda vi kan göra är att försöka få alla att ta del av den här friheten så jämlikt som det går.

Dessutom anser jag det viktigare att förmedla ett budskap till min dotter, om att hon inte behöver anspela på sex för att få en plats i världen, än att hon ska få ha kort-korta kjolar på sig innan fötterna når ner till golvet från sängkanten en gång!

(Oj, vad långt det blev :P)

Veronica sa...

Lika lön för lika arbete har jag skrikit mig hes för på mitt jobb. Aldrig i helvetet att jag skulle ha mindre i lön bara för att jag inte har någon snopp - och det har inte idag inte heller... mindre lön alltså *s*

När det gäller killar i rosa tröjor eller nagellack så är det väl lite så att en liten kille på 3-4 år som har det på sig är söt och gullig och man tycker nog ofta att föräldrarna är moderna och medvetna som tillåter detta. När killen är 13-14 år så är det inte lika gulligt längre. Föräldrarna reagerar och omgivningen hånar honom "Bög! Fjolla!"

Helt plötsligt har det blivit något fult och onormalt. För en riktigt man ska ju ha olja under naglarna och gå i skogshuggar skjorta (alt. vara högavlönad och "smart" och ha kostym)

För fjollig ÄR lika med tjejig, och tjejig är lika med svagare, och svagare är fult och definitivt omanligt.

På samma sätt anser jag att vi kan vända på resonemanget.

En liten tjej som har springskor, snickarbyxor och vill spela fotboll är tuff. Vi uppmuntrar det och tycker att hon är en kaxig liten pojkflicka som tar för sig. Men när hon växer upp och det visar sig att hon vill inte raka sig under armarna, hon vägrar äta kött och hon tänker definitivt inte anpassa sig till någon konvertionell kärnfamilj - ja då är inte det heller riktigt bra. Vi börjar viska "Flata! Butch!"

OM jag ska knyta ihop mitt inlägg så har vi den lilla söta flickan som fullkomligt ääääälskar sina Bratzdockor med stora ögon, glittande kläder och långa hår. VI tycker att dockorna ser ut som horor och säger till vår lilla flicka att leka med nallebjörnen istället "Nallen kan väl diska istället?" Vi kan påverka barn till nästan vad som hellst när de är små men när denna lilla flicka växer upp så kan jag slå vad om att hon är den första att pröva vidriga stringtrosor i stl XS - för det har varit så FEL att hon aldrig har fått exprimentera med det.

Kanske generaliserar jag väldigt mycket just nu men det är för att få fram min poäng och det tror jag att ni förstår men jag vill ändå förtydliga det.

Jag tänker göra allt som står i min makt för att min dotter ska förstå att hon är jämnställd med killarna/männen ÄVEN om hon skulle vilja klä sig i höga stövlar, kortkort kjol och urringad top - hennes värde ska aldrig någonsin bedömas av hennes utseende.

Är så förbannat trött på att vi kvinnor säger till andra kvinnor "Äh du ser ju ut som en hora klart du blev våldtagen!" Eller "Du var ju så dum att du följde med honom hem du får ju skylla dig själv som blev överfallen" Jag är så oerhört less och arg på att vi vill lära våra små flickor att vara söta men praktiska, fina men inte utmanande och duktiga och inte gapa för mycket över orättvisor för det är ju inte kvinnligt.

Veronica sa...

... alltså jag har inte mindre snopp heller... ha ha ha ... fan vad krångligt första meningen blev i mitt inlägg dårå... ja ni fattar väl.... =)

Fiviva sa...

veronica- Tror du missar vad jag vill ha sagt. När barnen är så stora så dom själv kan göra sina val så måste dom vara fria att göra misstag och fel.
Men som du säger att flickan kommer bli den första att prova string bara för att det alltid har varit så förbjudet och skamligt, Om vi ska köra med omvänd psykologi så ska vi ju uppmuntra att ta knark också för om vi förbjuder det så är det så mycke mer spännande att prova. eller?:0/
Barn och vuxna måste få prova sig fram i livet. men vi blir också formade av samhället.

Men den här diskutionen har nu tagit en helt annan riktning än om vad blogg inlägget handlade om.
Men jag håller helt och fullt med dig till vissa utvalda delar av ditt resonemang.

Fiviva sa...

Zarah-Kunde inte ha sagt det bättre :0)

Veronica sa...

Ehhh?? Hur kan du säga att diskussionen handlar om något annat än vad blogginlägget handlar om? Handlade det inte om att du anser att Bratzdockorna ser ut som prostituerade och att det är olämpligt för små tjejer att leka med dessa?

Inser att det inte vara så diskussionsvänligt här och "högt i tak" som jag trodde.

Ber om ursäkt för att jag tyckte att det var en intressant diskussion som skulle kunna ge nya synvinklar och som skulle kunna utmana mina (och dina) tankebanor. Istället lämnar jag diskussionen eftersom du satt punkt för den Fiviva genom att säga att jag missat hela poängen.

Fiviva sa...

Veronica- jag diskuterar gärna. även om nu diskutionen ska över gå i vad inlägget egentligen handlade om.
Bli inte sur bara för att det hettar till. det är ju just det som är meningen med en blogg att alla får säga sin egen åsikt.
Sen att alla inte håller med varandra är en självklarhet.
Vad jag vill poängtera är väl just att varför börja påverka en liten flicka som nyss lärt sig gå att behöva bry sig om hur hon ser ut i andras ögon, blir man inte nog medveten om alla fördomar tid nog.
Just att varför en 3åring måste se ut som en 20åring vid JUST 3ÅRS ÅLDER...

Zarah sa...

Man måste inte vara extrem för att visa att man är tolerant. Jag håller med om att många fördomar och normer om hur pojkar och flickor ska vara är helt förlegade och rent felaktiga, men när det gäller barn bör man inte göra en principsak av det. Barn ska inte användas som ett verktyg för att förändra världen. Det får de göra själva när de har nått den åldern.

Det bästa vi kan göra för att förbereda våra barn för omvärlden är att lära dem att de duger som de är, som du säger. Men att lära dem att det är männens fel att kvinnor inte får vara kvinnliga är fel. Visst finns det män som förnedrar kvinnor och även kvinnor som gör det, men man ska inte generalisera. Jag har inte någon gång under mitt liv upplevt att mitt kön på något sätt stoppat mig eller satt mig i en sämre position än en man. För jag står upp för mig själv, som person. Jag kämpar inte för kvinnors rätt, jag kämpar för människors rätt. Visst har män haft det förspänt för sig förr, men tiderna är annorlunda nu, och fler och fler män är nu istället förtryckta, vilket i mina ögon är en MYCKET dålig lösning på kvinnoförtrycksproblemet. Vi ska uppnå jämställdhet, inte försöka få kvinnor som trampar ner männen för att bana väg för sig själva.

Och att barnen måste få experimentera med stringtrosor och gud vet vad annat för att de annars kommer att "vara de första som gör det" när de blir äldre håller jag inte med om på något plan alls. Jag hade då inga stringtrosor som barn, och jag kände inga sådana behov förrän jag var i sena tonåren!

Ett barn som aldrig känner någon frihet kommer att göra en kraftig revolt, men ett barn som inte känner några gränser kommer att trampa på andra och i slutändan stå ensam och utanför det samhälle som vi ändå måste coexistera i.

Förstå mig rätt, jag vill absolut inte förespråka några stereotyper, jag är själv gift med en man med långt hår och målade naglar som sminkar sig och skiter i vad världen tycker om det. Men man måste finna en balans mellan protest och framsteg. Att skrika sig hes är säkert belönande just då, men det krävs list för att förändra världen inte knogjärn och stålhättor.

Zarah sa...

Och det jag tror du insåg var att vi inte håller med om vad du säger. För att det satts något tak på diskussionen håller jag inte alls med om. Snarare gissar jag på att Emma menade att diskussionen glidit från vad som är lämpligt för ett barn till att handla om "könsmaktsordning" och jämställdhetsfrågor. För det var inte vad inlägget handlade om, även om man kan dra paralleller till det. Dock sa hon aldrig att diskussionen var avslutad. Men det är min tolkning.

Anonym sa...

Ja, jag tillhör ju som många andra Barbie-generationen. Men jag tror aldrig att jag såg på Barbie på det sättet, som jag gör nu. När jag var barn så var Barbie som vilken klippdocka som helst.

Självfallet kan en del underbyggda ideal slinka in. Men jag tror att vi många gånger får tänka utifrån vad barnen ser, istället för vad vi ser.

Bara liksom fråga dem. "Vad tänker du när du ser den dockan?" och se vad vi får för svar.

Jag tror att du förstår hur jag menar. Men visst, Bratz är ju så... ja, tror inte ens jag har ord på dem. Makabra kanske är ett.. där man kan ta av dem fötter och huvud och allt.

Kanske bra om barnen vill bli ortopeder eller kirurger;.)

Tack för dina kloka ord inne hos mig! Precis så är det, det kommer att bli en spegelbild, bara en annan typ -till slut.